პარასკევი, სექტემბერი 5, 2025

საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტის მეცნიერები, საინჟინრო-გეოლოგიური რისკების იდენტიფიცირების მიზნით, სამხედრო გზის – ნატახტარი-მლეთის მონაკვეთს სწავლობენ

საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტის ჰიდროგეოლოგიისა და საინჟინრო-გეოლოგიის ინსტიტუტის მეცნიერთა ჯგუფი, საგრანტო პროექტის – „საქართველოს სამხედრო გზის ნატახტარი-მლეთის მონაკვეთის საინჟინრო-გეოლოგიური კვლევა სატრანსპორტო მიმოსვლის უსაფრთხოების მიზნით“, ფარგლებში საინჟინრო-გეოლოგიურ კვლევას ატარებს. ამის შესახებ ინფორმაციას საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტი ავრცელებს.

მისივე ცნობით, კვლევას აწარმოებს საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტის მეცნიერთა ჯგუფი ზურაბ კაკულიას, გიორგი გაფრინდაშვილის, ირაკლი რამიშვილის, დალი ჩუტკერაშვილის, გიორგი ტლაშაძის შემადგენლობით. პროექტის ხელმძღვანელია ზურაბ ვარაზაშვილი. კვლევის მთავარი მიზანია საქართველოს სამხედრო გზის ერთ-ერთ ყველაზე დატვირთულ მონაკვეთზე საინჟინრო-გეოლოგიური პროცესების დეტალური შესწავლა და იმ რისკ-ფაქტორების გამოვლენა, რომლებიც საფრთხეს უქმნის გზის სტაბილურობასა და სატრანსპორტო მოძრაობის უსაფრთხოებას. კვლევა მოიცავს რთული გეოდინამიკური პროცესების – მეწყრული, ეროზიული და ნალექებით გამოწვეული დესტრუქციული მოვლენების მონიტორინგსა და ანალიზს.

საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტის ჰიდროგეოლოგიისა და საინჟინრო-გეოლოგიის ინსტიტუტის მთავარი მეცნიერ-თანამშრომლის ზურაბ ვარაზაშვილის თქმით, საქართველოში სენსიტიური უბნები და რაიონები მრავლადაა, თუმცა, ყველაზე მნიშვნელოვანი თავისი აქტიურობითა და შედეგებით მდინარე არაგვის ხეობა, იქ არსებული ფერდობებიდან მომდინარე სხვადასხვა სახის საშიშროებაა.

„სატრანსპორტო დერეფანი, სადაც ვატარებთ კვლევას, მაღალმთიან რელიეფშია გაყვანილი. აქ არსებული გეოლოგიური პირობები საკმაოდ რთულია, რაც თანამედროვე გეოდინამიკური მოვლენებისა და პროცესების განვითარებაში დიდ როლს ასრულებს, ყოველივე ეს კი, გზის უსაფრთხო ფუნქციონირებაზე უარყოფით ზეგავლენას ახდენს. საქართველოს სამხედრო გზა და მისი მონაკვეთი ნატახტარი – მლეთა, დღევანდელ მსოფლიოში მიმდინარე მასშტაბური გარდაქმნების ფონზე არა მხოლოდ საავტომობილო მიმოსვლის საშუალებაა, არამედ პოლიტიკური არტერიაა, რომელზეც დაკიდებულია როგორც ჩვენი უშუალო მეზობელი სახელმწიფოების, არამედ აზიის სხვა ქვეყნების ინტერესები. ამ სატრანსპორტო დერეფნის გამტარუნარიანობა არაა დამაკმაყოფილებელი. ბევრ სხვა ფაქტორთან ერთად, სწორედ ღვარცოფული და სხვა გეოდინამიკური მოვლენებიც აფერხებენ მას. კვლევის შედეგები საშუალებას მოგვცემს დავადგინოთ კონკრეტულ უბნებზე საშიში გეოლოგიური მოვლენების (ჩვენ შემთხვევაში ჯერ-ჯერობით მხოლოდ ღვარცოფები იგულისხმება), ზემოქმედების მასშტაბები და განვსაზღვროთ ის პირობები, რომლის დროსაც ამ მოვლენის წარმოქმნას ექნება ადგილი. ასევე შესაძლებელია შევარჩიოთ შესაბამისი დამცავი ღონისძიებები. ყველაფერი ეს ძალზე მნიშვნელოვანია სხვადასხვა შენობების და განსაკუთრებით ხაზობრივი ნაგებობების დასაცავად“, – აცხადებს ზურაბ ვარაზაშვილი.

სტუ-ის მეცნიერებისა და ინოვაციების დეპარტამენტის ხელმძღვანელის მიხეილ ჯანიკაშვილის თქმით, კვლევის საბოლოო შედეგები ხელს შეუწყობს როგორც სახელმწიფო სტრუქტურების მხრიდან მყისიერი გადაწყვეტილებების მიღებას, ასევე საერთაშორისო სატრანსპორტო დერეფნის უსაფრთხო და მდგრად ფუნქციონირებას.

„საქართველოს სამხედრო გზის ნატახტარი–მლეთის მონაკვეთის საინჟინრო-გეოლოგიური კვლევა წარმოადგენს მაღალმნიშვნელოვან სამეცნიერო პროექტს, რომელიც მიზნად ისახავს ქვეყნის ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს სატრანსპორტო არტერიაზე მოქმედი გეოდინამიკური პროცესების სისტემურ შესწავლასა და მათი პროგნოზირების მეცნიერულ უზრუნველყოფას. სამუშაოები განსაკუთრებულად მნიშვნელოვანია იმ გარემოებიდან გამომდინარე, რომ აღნიშნული მონაკვეთი გამოირჩევა რთული პირობებით და მრავალფეროვანი საფრთხის მომტანი ბუნებრივი პროცესებით. ინსტიტუტის სამეცნიერო ჯგუფის მიერ განხორციელებული კვლევები ეფუძნება კომპლექსურ მიდგომას, რომელიც აერთიანებს გეოლოგიის, ჰიდროგეოლოგიის, გეომორფოლოგიისა და დისტანციური ზონდირების თანამედროვე მეთოდებს. ასეთი ინტეგრირებული ანალიზი შესაძლებლობას იძლევა მოხდეს არსებული და პოტენციური გეოლოგიური რისკების იდენტიფიკაცია, მათი სივრცითი გავრცელების ზუსტი დადგენა და დინამიკის პროგნოზირება. მიღებული შედეგები არა მხოლოდ გააფართოვებს ჩვენს ცოდნას რეგიონის გეოლოგიურ სტრუქტურასა და პროცესებზე, არამედ შექმნის მეცნიერულ საფუძველს პრაქტიკული რეკომენდაციების შემუშავებისთვის, რაც განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურის უსაფრთხოებისა და მდგრადი ფუნქციონირების უზრუნველსაყოფად. ამასთანავე, პროექტი ხაზს უსვამს უნივერსიტეტის კვლევით პოტენციალს, რომელიც მიმართულია როგორც ფუნდამენტური მეცნიერული ამოცანების გადაჭრისკენ, ისე მათი პრაქტიკაში ეფექტიანი დანერგვისკენ“, – აცხადებს ჯანიკაშვილი.

სტუ-ის ინფორმაციით, საგრანტო პროექტი – „საქართველოს სამხედრო გზის ნატახტარი-მლეთის მონაკვეთის საინჟინრო-გეოლოგიური კვლევა სატრანსპორტო მიმოსვლის უსაფრთხოების მიზნით“, 2027 წელს დასრულდება.

ქეთევან ნინუაhttp://tiflisnews.ge
საინფორმაციო სააგენტო tiflisnews.ge კონტაქტი- ☎️ 555 100 929

გიორგი ვოლსკი: ევროკავშირს საქართველოსთვის სანქციის დადება არ შეუძლია, კონსენსუსია ამისთვის საჭირო, ამიტომ მოიფიქრეს გენიალური იდეა, რომ მთელი ქართველი ხალხი უნდა დაისაჯოს იმიტომ, რომ არ...

ევროკავშირს საქართველოსთვის სანქციის დადება არ შეუძლია, კონსენსუსია ამისთვის საჭირო, ამიტომ მოიფიქრეს გენიალური იდეა, რომ მთელი ქართველი ხალხი უნდა დაისაჯოს იმიტომ, რომ არ გამოდის ქუჩაში და არ უჯერებს იმ მოწოდებებს, რომელიც თუნდაც ზელენსკის ჰქონდა, ან იმ საგარეო საქმეთა მინისტრებს, რომლებიც რუსთაველზე მიტინგზე გამოდიოდნენ, - განაცხადა გადაცემაში „იმედი LIVE“ საქართველოს პარლამენტის თავმჯდომარის პირველმა მოადგილემ გიორგი ვოლსკიმ.„ხალხი არ უჯერებს და სისხლს არ ღვრის, ქართველების უმრავლესობამ უარი თქვა მეორე ქართველის სისხლის დაღვრაზე . ესენი ეცდებიან მუდმივად ეს რესურსი, ბერკეტი გამოიყენონ. თუნდაც გუშინ რაც მოხდა. ახალგაზრდა გოგოები, 15-17 წლის, იგინებიან ისეთი სიტყვებით, რომელსაც ადრე ვერ გაიგონებდი არა თუ გოგოს, არამედ კაცისგანაც კი. სახეზე ეტყობათ, რომ ეს გეგმის ნაწილია. უნდათ შექმნან ისეთი სიტუაცია, რომ საქართველოში არ არსებობს არც კულტურა, არც მანდილოსნის თემა და არც თვითმყოფადობა, არც ქართული არაფერი. პოპულარულია იმ ადამიანების რომანტიზება, ვინც ისვრის მოლოტოვის კოქტეილებს“, - აღნიშნა გიორგი ვოლსკიმ.

-15 ქულა და ფულადი ჯარიმა – მნიშვნელოვანი ინფორმაცია მძღოლებისთვის

საგზაო მოძრაობის მონაწილის შეცდომაში შეყვანის მიზნით, სატრანსპორტო საშუალებაზე კანონმდებლობით განსაზღვრული ფერისგან განსხვავებული ნებისმიერი სხვა ფერის ციმციმა სიგნალის დაყენება აიკრძალება. შესაბამისი ცვლილება „საგზაო მოძრაობის შესახებ“ კანონში შედის.ცვლილებების მიხედვით, აღნიშნული ქმედება გამოიწვევს დაჯარიმებას 2 000 ლარის ოდენობით, ასევე ციმციმა სიგნალის კონფისკაციასა და სატრანსპორტო საშუალების მართვის მოწმობისთვის მინიჭებული ქულათა რაოდენობის შემცირებას 15 ქულით.კანონპროექტში აღნიშნულია, რომ დასჯადი იქნება ქმედების განმეორებით ჩადენა, რისთვისაც სანქციის სახით განისაზღვრება ჯარიმა 2 500 ლარის ოდენობით, აგრეთვე ციმციმა სიგნალის კონფისკაცია და სატრანსპორტო საშუალების მართვის მოწმობისთვის მინიჭებული ქულათა რაოდენობის 20 ქულით შემცირება.

ზურაბ ხიზანიშვილი – გვჭირდება მოთამაშეები, რომლებსაც სათამაშო პრაქტიკა აქვთ

საქართველოს ეროვნული ნაკრების მთავარი მწვრთნელის, ვილი სანიოლის ნაცვლად, პრესკონფერენციაზე მისი ასისტენტი ზურაბ ხიზანიშვილი იმყოფებოდა. მან მსოფლიო ჩემპიონატის საკვალიფიკაციო ჯგუფში თურქეთთან წაგებული შეხვედრა (2:3) შეაფასა და მთავარი მწვრთნელის გაძევების ეპიზოდიც გაიხსენა.„ვილიმ ქოჩორაშვილის ეპიზოდის დროს მძაფრი რეაქცია გამოავლინა. ეს მომენტი შეაფასა და თავისი პოზიცია გამოხატა, რადგან გადამოწმებისას კამერასთან ახლოს იყო. საფეხბურთო ენაზე რომ ვთქვათ, ის აგრესიული იყო, თუმცა ეს საქციელი წითელ ბარათს ნამდვილად არ იმსახურებდა.10-კაციან თურქეთთან რატომ არ შემოვიყვანეთ კიდევ ერთი თავდამსხმელი? ეს მანამდე განხორციელებული შეცვლებიდან გამომდინარეობდა. შემდეგ თურქეთიც ხუთმცველიან სქემაზე გადავიდა და მათი დაცვაში თავისუფალი ზონები შემცირდა. ამ დროს ვილისგან ვიღებდით დავალებებს.ხუთმცველიანი ტაქტიკით რომ ვთამაშობდით, ამბობდნენ, თითქოს შეტევას ერთ ფეხბურთელს ვაკლებდით. ოდესღაც ოთხ მცველზე უნდა გადავსულიყავით და ეს დიდი ხნის წინ გვინდოდა. წაგების ან მოგების შემდეგ ამაზე მსჯელობა ადვილია, მაგრამ არ მგონია, რომ შემდეგ მატჩებში ვილიმ ეს გადაწყვეტილება შეცვალოს.რაც შეეხება მამარდაშვილსა და კაშიას, ფეხბურთელებს სურთ, რომ მაღალ დონეზე ითამაშონ. მამარდაშვილი მსოფლიო დონის გუნდშია, მაგრამ გიორგი და კიდევ რამდენიმე მოთამაშე კლუბებში სასტარტო შემადგენლობაში არ თამაშობენ და ეს დღევანდელი რეალობაა. სამწუხაროდ, კიტეიშვილი და ჩაკვეტაძეც დაგვაკლდნენ.ცენტრალურ მცველებზე რომ ვისაუბროთ, კაშია ძალიან გამოცდილია, გოგლიჩიძეა~ – ნიჭიერი და პერსპექტიული. ვფიქრობ, გვჭირდება მოთამაშეები, რომლებსაც სათამაშო პრაქტიკა აქვთ, რადგან თუ არ თამაშობენ, ეს მათ ფორმაზე აუცილებლად აისახება. კიტეიშვილის არყოფნის გამო ტაქტიკური გადაწყობა მოგვიხდა, თუმცა ეს ადვილი ნამდვილად არ იყო“, – განაცხადა ხიზანიშვილმა.საქართველოს ნაკრები მსოფლიო ჩემპიონატის საკვალიფიკაციო ჯგუფში შემდეგ შეხვედრას 7 სექტემბერს „დინამო არენაზე“ ბულგარეთთან გამართავს.

მსოფლიოში ყველაზე დიდი აისბერგი გაიყო – რას ნიშნავს ეს

მსოფლიოში ყველაზე დიდი აისბერგი, A23a, „სწრაფად იშლება“ რამდენიმე უზარმაზარ „ძალიან დიდ ნაწილად“. მანამდე ის თითქმის ტრილიონ მეტრულ ტონას (1.1 ტრილიონი ტონა) იწონიდა და 3,672 კვადრატულ კილომეტრს მოიცავდა, რაც დაახლოებით აშშ-ის შტატ როდ-აილენდის ზომისაა.მეცნიერები აისბერგს 1986 წლიდან აკვირდებიან, როდესაც ის ანტარქტიდაში, ფილჩნერ-რონის შელფურ ყინულს მოწყდა. სად არის ახლა ყველაზე დიდი აისბერგიბრიტანეთის ანტარქტიდის კვლევის (BAS) ოკეანოგრაფი ენდრიუ მეიერსი ამბობს, რომ აისბერგი სწრაფად იმსხვრევა და ძალიან დიდი ფრაგმენტები სცვივა, რომლებსაც აშშ-ის ეროვნული ყინულის ცენტრი დიდ აისბერგებად კლასიფიცირებს.„მეგააისბერგი“ ამჟამად დაახლოებით 1700 კვადრატულ კილომეტრამდეა შემცირებული, განაცხადა მეიერსმა. A23a ანტარქტიდის უედელის ზღვის ფსკერზე 30 წელზე მეტი ხნის განმავლობაში იყო მიბმული, სავარაუდოდ მანამ, სანამ იმდენად არ შეიკუმშა, რომ ოკეანის ფსკერზე მოჭიდება დაკარგა.შემდეგ, 2020 წელს, აისბერგი ოკეანის დინებების მიერ იქნა აყვანილი, სანამ ისევ არ გაიჭედა ე.წ. ტეილორის სვეტში - მორევში, რომელიც წარმოიქმნება წყალქვეშა მთასთან შეჯახებისას. გასული წლის დეკემბერში გავრცელდა ინფორმაცია, რომ აისბერგი კვლავ მოძრაობდა. მიმდინარე წლის მარტში ის კონტინენტურ შელფზე ჩაიძირა, მაგრამ მაისში კვლავ მოწყდა და დრეიფტი განაგრძო.ექსპერტმა აღნიშნა, რომ A23a „მიჰყვება ბედს“ სხვა მეგააისბერგების (A68 და A76) მსგავსად, რომლებიც ასევე დაიშალა სამხრეთ ჯორჯიასთან, ბრიტანეთის საზღვარგარეთულ ტერიტორიასთან სამხრეთ ატლანტის ოკეანეში.A23a ამჟამად მსოფლიოში სიდიდით მეორე აისბერგის ტიტულს ფლობს, თუმცა მეიერსის თქმით, ეს, სავარაუდოდ, „სწრაფად შეიცვლება“, რადგან ის „მომდევნო კვირების განმავლობაში ფრაგმენტაციას“ გააგრძელებს. უფრო თბილი წყლები და სამხრეთის გაზაფხულის დადგომა ნიშნავს, რომ ის, სავარაუდოდ, „ძალიან პატარა აისბერგებად დაიშლება, რომელთა შემდგომი თვალყურის დევნებაც შეუძლებელია“.აისბერგის გახლეჩა ბუნებრივი პროცესია და მეცნიერებს ჯერ არ აქვთ მეგააისბერგების საკმარისი დაკვირვებები იმის დასადგენად, იზრდება თუ არა მათი რაოდენობა გლობალური დათბობის გამო. თუმცა, ცხადია, რომ ბოლო ათწლეულების განმავლობაში ტრილიონობით ტონა ყინული დაიკარგა გაძლიერებული გახლეჩისა და დნობის გამო, ძირითადად ოკეანის წყლების დათბობისა და ცვალებადი დინების გამო.ადამიანის მიერ გამოწვეული კლიმატის ცვლილება ანტარქტიდაში საგანგაშო ცვლილებებს იწვევს, რამაც შეიძლება ზღვის დონის კატასტროფული აწევა გამოიწვიოს.

მარკო რუბიო – ყველა ქვეყანას ვუთხარით, რომ პალესტინის სახელმწიფოს აღიარება მეტ პრობლემას შექმნის

ჩვენ ყველა ქვეყანას ვუთხარით, რომ პალესტინის სახელმწიფოს აღიარება მეტ პრობლემას შექმნის, – ამის შესახებ აშშ-ის სახელმწიფო მდივანმა, მარკო რუბიომ განაცხადა.მისივე თქმით, ეს გაართულებს ცეცხლის შეწყვეტის შეთანხმების მიღწევას.„ჩვენ ყველა ქვეყანას ვუთხარით, ყველას ვუთხარით, რომ თუ თქვენ ამას გააკეთებთ, პრობლემებს შექმნით. იქნება რეაგირება, ეს გაართულებს ცეცხლის შეწყვეტის შეთანხმების მიღწევას და შესაძლოა, გამოიწვიოს ისეთი ქმედებები, რომლებიც თქვენ გინახავთ, ან  სულ მცირე, ასეთი ქმედებების მცდელობები“, – განაცხადა რუბიომ.

ბოლო სიახლეები